Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym wybieranym w wyborach powszechnych, obecnie na pięcioletnią kadencję. W Gminie Leśna w jej skład wchodzi 15 radnych.
Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady za pośrednictwem Biura Rady. Termin sesji, jej miejsce i porządek obrad podawany jest do wiadomości mieszkańców poprzez stronę BIP Urzędu Miejskiego w Leśnej http://bip.umlesna.nv.pl/ oraz strony www https://rada.lesna.pl/
Skład Rady Miejskiej w Leśnej kadencji 2018-2023, złożone interpelacje, głosowania, frekwencja radnych na sesjach i komisjach także znajdują się na stronie Rady Miejskiej w Leśnej
W 2022 roku Rada Miejska w Leśnej obradowała ogółem na 14 sesjach, w tym na 11 sesjach zwyczajnych i 3 nadzwyczajnych.
Z każdej sesji sporządzony został protokół, który został przyjęty przez Radę na kolejnej sesji. Znajdują się one w biurze Rady Miejskiej w Leśnej i są dostępne do wglądu. Materiały z prac komisji, projekty uchwał, prezentacje z sesji znajdują się na stronie https://rada.lesna.pl/
Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy. Są to m.in.: uchwalanie statutu gminy, uchwalanie budżetu gminy, uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, programów pomocy społecznej, podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach.
Rada Miejska w Leśnej w roku 2022 podjęła 71 uchwał. Wszystkie uchwały są zarejestrowane w rejestrze uchwał oraz przekazane do Wojewody Dolnośląskiego – Wydział Prawny i Nadzoru oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu legalizacji.
Uchwały zostały opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Leśnej http://bip.umlesna.nv.pl/m,942,uchwaly-2022-roku.html
W załączeniu rejestr uchwał podjętych w 2022 roku.
Statystyki głosowań Rady Miejskiej w Leśnej w roku 2022 można znaleźć tutaj.
Z podsumowania głosowań wynika, że w 98,66 % Radni Rady Miejskiej w Leśnej głosowali za projektami uchwał przedłożonymi przez Burmistrza Leśnej. W 0,67 % przypadków wstrzymali się od głosu i w 0,67 % głosowali przeciw złożonym projektom. Świadczy to o bardzo dużej jednomyślności Rady Miejskiej w Leśnej i Burmistrza Leśnej w zakresie kierunków rozwoju Gminy.
Rada Miejska w Leśnej ze swojego grona powołała stałe komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
KOMISJE RADY MIEJSKIEJ W LEŚNEJ
Komisja Budżetu i Finansów
Komisja pracowała w składzie:
- Przewodniczący Komisji – Łukasz Kopka
- Z-ca Przewodniczącego – Wioletta Sztuba
- Członek – Wioletta Kalińska
- Członek – Czesław Oskierko
- Członek – Walter Straszak
Do zakresu działania komisji należy wyrażenie ostatecznej opinii do projektu budżetu Gminy na podstawie opinii stałych komisji rady, opiniowanie podań należności nie podatkowych, opiniowanie rezerwy ogólnej i inne.
W 2022 roku komisja odbyła 13 posiedzeń w tym 5 wspólnych na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy tj.:
- Przygotowała sprawozdanie z działalności Komisji za 2021 rok.
- Analizowała informacje dot. zaległości podatkowych wobec miasta, wpływ udzielonych ulg i umorzeń na dochody gminy (wykonanie za 2021 rok – kierunek działania na rok 2022).
- Zapoznała się z informacją nt. kosztów utworzenia i funkcjonowania Referatu społecznego, w zestawieniu do osiągniętych efektów działalności, wraz z informacją o powodzie likwidacji referatu.
- Analizowała wykonanie budżetu przez jednostki oświatowe za I kwartał 2022 roku.
- Analizowała sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Leśna za 2021 rok.
- Zapoznała się z informacją nt. dotychczas poniesionych kosztów oraz uzyskanych przychodów na działalności komunalnej od momentu przejęcia tych zadań po PM Synergia wraz z informacją nt. środków zewnętrznych pozyskanych na zadania z zakresu gospodarki komunalnej.
- Zapoznała się z informacją nt. dotychczas poniesionych wydatków na realizację zadań inwestycyjnych oraz harmonogram planowanych zadań na drugą połowę roku 2022, w podziale na finansowane ze środków własnych oraz środków zewnętrznych.
- Analizowała sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2022 roku.
- Analizowała zestawienia kosztów i przychodów na całej działalności komunalnej wraz z analizą zaległości.
- Analizowała wydatki inwestycyjne zaplanowane w projekcie budżetu Gminy na 2023 rok.
- Opracowała plan pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2023 rok.
- Analizowała projekt budżetu Gminy na 2023 rok oraz wyraziła ostateczną opinię do przedstawionego projektu.
Ponadto Komisja opiniowała 14 podań dot. rozłożenia na raty zaległości z tytułu opłat, wśród których dominowały zaległości z tyt. opłat za czynsz. Komisja tylko w jednym przypadku nie wyraziła zgody na rozłożenie na raty zaległości, pozostałe podania zaopiniowała pozytywnie.
Na każdym posiedzeniu komisja analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej, projekty omawiane były bardzo szczegółowo, a w przypadku braku pełnej informacji Komisja żądała uzupełnienia informacji przez pracowników urzędu odpowiedzialnych za przygotowanie projektów uchwał, zdarzało się również, że nie głosowano niektórych projektów i proszono o uzupełnienie informacji przed posiedzeniem Sesji Rady Miejskiej. Jednym ze stałych punktów posiedzenia komisji były sprawy różne na których to poruszane były tematy dotyczące gminy.
Komisja Rewizyjna
Komisja pracowała w składzie:
- Przewodniczący Komisji – Leszek Borysiewicz
- Z-ca Przewodniczącego – Piotr Duś
- Członek – Katarzyna Męcina
- Członek – Krzysztof Solski
- Członek – Wioletta Sztuba
- Członek – Robert Czeczot
- Członek – Paulina Wójcik
Zadania Komisji Rewizyjnej ukierunkowane były na kontrolowanie w imieniu Rady Miejskiej w Leśnej działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych pod względem legalności, gospodarności, rzetelności, celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. Komisja badała w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy za 2021 rok.
W 2022 roku komisja odbyła 15 posiedzeń w tym 5 wspólnych na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy oraz analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej.
W okresie sprawozdawczym, zgodnie z planem pracy komisja przystąpiła do kontroli obiektów siłowni zewnętrznych na terenie Gminy w zakresie stanu technicznego wyposażenia oraz przeglądów technicznych, regulaminu użyteczności, zachowania ładu i estetyki na terenach obiektu; oraz kontroli w zakresie prawidłowości funkcjonowania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie miasta Leśna (sprawność urządzeń, przeglądy techniczne) i sytuacji kadrowej w wodociągach.
Komisja dokonała analizy i pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z realizacji budżetu za rok 2021 wraz z Wieloletnią Prognozą Finansową Gminy, występując do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Rady Miejskiej w Leśnej z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Leśnej za 2021 rok..
Ponadto na wspólnych posiedzeniach komisji analizowała i opiniowała projekty uchwał Rady Miejskiej.
Komisja Infrastruktury Społecznej
Komisja pracowała w składzie:
- Przewodnicząca Komisji – Wioletta Kalińska
- Z-ca Przewodniczącej – Katarzyna Męcina
- Członek – Robert Czeczot
- Członek – Anna Hałas
- Członek – Czesław Oskierko
- Członek – Piotr Suśniak
Do zakresu działania komisji należą sprawy dotyczące zdrowia, opieki społecznej, oświaty, kultury, turystyki i sportu oraz przestrzegania prawa i porządku publicznego i ochrony p.poż. sprawy związane z planem przestrzennego zagospodarowania gminy, budownictwem, handel i usługi, gospodarka wodono-kanalizacyjna, cieplna, energetyczna, gazyfikacja, drogi, transport, łączność, oświetlenie, utrzymanie zieleni, ochrona środowiska, współdziałanie z radami sołeckimi, rozwój infrastruktury wiejskiej, ochrona środowiska, sprawy dotyczące rolnictwa i leśnictwa.
W 2022 roku komisja odbyła 12 posiedzeń w tym 5 wspólnych na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy tj.:
- Przygotowała sprawozdanie z działalności Komisji za 2021 rok.
- Zapoznała się z informacją z realizacji Programu współpracy z Organizacjami Pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2021.
- Zapoznała się z informacją o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w 2021 r. na terenie gminy.
- Analizowała sprawozdanie z działalności MGOPS w Leśnej za 2021 rok.
- Zapoznała się z informacją dotyczącą przedstawienia źródeł i oceny możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych na finansowanie zaplanowanych inwestycji na terenie Gminy Leśna na 2022 rok.
- Zapoznała się z oceną realizacji i zaawansowania inwestycji ujętych w budżecie gminy na 2022 r.
- Komisja dokonała przeglądu szkół i przedszkoli pod względem przygotowania do roku szkolnego 2022/2023.
- Analizowała sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2022 roku.
- Zapoznała się z informacją dotycząca utrzymania czystości i porządku, segregacji odpadów, poprawy estetyki w gminie.
- Opracowała plan pracy Komisji na 2023 rok.
- Analizowała projekt budżetu Gminy na 2023 rok.
Ponadto na każdym posiedzeniu komisja analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej, projekty każdorazowo omawiane były szczegółowo przez pracowników urzędu odpowiedzialnych za przygotowanie. Jednym ze stałych punktów posiedzenia komisji były sprawy różne na których to poruszane były tematy dotyczące gminy.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
Komisja pracowała w składzie:
- Przewodnicząca Komisji – Beata Cichocka-Kurdziko
- Z-ca Przewodniczącego – Krzysztof Solski
- Członek – Piotr Duś
- Członek – Leszek Borysiewicz
- Członek – Piotr Suśniak
Zasady i tryb pracy oraz kompetencje komisji określa Statut Gminy Leśna. Rada powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji w celu rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji składanych do Rady i należących do jej właściwości na zasadach i w trybie określonym ustawami.
W 2022 roku komisja odbyła 4 posiedzenia w tym 3 wspólne na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy tj.:
- Sporządziła roczne sprawozdanie z działalności Komisji.
- Opracowała plan pracy Komisji na 2022 r.
W 2022 roku do komisji nie trafiły żadne skargi i petycje.
Ponadto na wspólnych posiedzeniach komisji analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej.
Jednym ze stałych punktów posiedzenia komisji były sprawy różne na których to poruszane były tematy dotyczące gminy.
Radni Rady Miejskiej w Leśnej w 2022 roku złożyli łącznie 4 interpelacje i zapytania, które każdorazowo przekazywane były do Burmistrza.
Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości w www.rada.lesna.pl/interpelacje