Po pięciu latach intensywnej pracy władz samorządowych VIII kadencji, przyszedł czas podsumowań. Co roku informujemy Was o tym co wydarzyło się w naszej gminie w raportach o stanie gminy, które są publikowane i dostępne w internecie.
Przygotowując coroczny raport, staramy się trzymać wytycznych Związku Miast Polskich i specjalistów z organizacji, które od wielu lat wnioskowały o tego rodzaju formę sprawozdawczości oraz o aktywne angażowanie mieszkańców gmin we współdecydowanie o kierunku rozwoju swoich „małych ojczyzn”:
„Raport roczny, ale perspektywa wieloletnia. Wprawdzie ustawa ogranicza zakres raportu do opisania
Serwis samorząd PAP, Stan gminy. Jak przygotować raport o stanie samorządu.
działań podjętych w poprzednim roku, ale większość informacji na temat stanu danego samorządu
będzie służyć jako wartościowa podstawa do dyskusji tylko wtedy, gdy będzie przedstawiona w formie
zestawienia wieloletniego. Dzięki temu mieszkańcy i radni otrzymają informację na temat postępu/
regresu i trendów w danej dziedzinie”
Z taką myślą przygotowaliśmy broszurę z zestawieniem stu wybranych inwestycji zrealizowanych w ostatnich pięciu latach i postanowiliśmy oddać je pod ocenę mieszkańców.
Podsumowanie lat 2019-2023
Poprawa jakości życia w każdej miejscowości naszej gminy, połączyła radnych Rady Miejskiej oraz Burmistrza Leśnej którzy na początku kadencji uznali za najważniejsze:
- rozbudowę sieci wodociągów i kanalizacji oraz poprawienie ich działania,
- poprawienie estetyki i czystości przestrzeni publicznej,
- remonty szkół, przedszkoli, świetlic, obiektów sportowych i rekreacyjnych,
- usprawnienie działania urzędu miejskiego, szczególnie w pozyskiwaniu pieniędzy spoza gminy – z funduszy unijnych, rządowych, wojewódzkich.
Władze Leśnej, przyjęły także zasadę, że przygotowują w pierwszej kolejności takie projekty, które mają szansę uzyskać dotacje rządowe lub unijne. Uznano, że dzięki temu uda się pomnożyć gminne pieniądze i zrobić znacznie więcej w krótszym czasie. Za najważniejsze uznano takie zadania, które były zgodne ze zaktualizowaną w 2019 roku Strategią Rozwoju Gminy Leśna oraz możliwe było otrzymanie na nie dotacji.
Dzięki takim decyzjom, w okresie 2019-2023 wykonano zadania za ponad 53,5 mln zł, a licząc z planem na rok 2024, trwały majątek gminy powiększy się o ponad 85,5 mln zł. Tak dużych i tak wielu inwestycji jak w ostatnich latach nie było nigdy w historii gminy Leśna.
Jak finansowane są gminne inwestycje?
W każdej gminie, która coś buduje, Rady Miejskie najczęściej godzą się na finansowanie inwestycji z pieniędzy pożyczonych od banków. Pożyczone pieniądze służą na zapłacenie za inwestycje, na które samorząd dostaje dotacje. Są one rozliczane na podstawie faktycznie poniesionych wydatków, czyli:
- najpierw gmina dostaje obietnicę (promesę) dotacji,
- potem musi wykonać inwestycję i za nią zapłacić,
- po jej zakończeniu, przygotowuje się sprawozdanie i wysyłany jest wniosek o płatność do instytucji, od której gmina dostała promesę dotacji,
- jak pieniądze pojawią się na koncie gminy, można je oddać do banku, spłacić pożyczkę (obligacje) i myśleć o kolejnych inwestycjach
Wydatki majątkowe – czyli wydatki na inwestycje przygotowane w roku 2023 i zaplanowane do realizacji na rok 2024, to ponad 32 miliony złotych. Aż 27 milionów to dotacje! Prawie 85% pieniędzy na tegoroczne inwestycje pochodzi – od polskiego rządu, ze środków EOG czy pieniędzy unijnych. Tylko 15% to wkład własny gminy.
Na wykresie poniżej, kolor czerwony przedstawia wartość zadłużenia, do całości planu dochodów, które wynoszą na rok 2024: prawie 80 milionów złotych. To rekordowy budżet, a w nim największe pieniądze na inwestycje w historii gminy!
Dług 16 mln zł, który wydaje się pojedynczemu człowiekowi ogromny, w rzeczywistości nie jest nawet połową dopuszczalnego zadłużenia.
Nad bezpieczeństwem budżetów gmin czuwa Regionalna Izba Obrachunkowa i wiele szczegółowych przepisów.
Nam do limitu jeszcze daleko.
Ile wyniesie zadłużenie na koniec roku 2024, dużo zależy od tego, jakie jeszcze pozyskamy dotacje. Na wykresach pokazujemy plan przygotowany w roku 2023. Ważne, że możemy mieć pewność, że wszystkie inwestycje które zaczęliśmy zostaną zakończone, bo mamy zapewnione finansowanie.
Wykres poniżej, pokazuje, jak rósł w ostatnich dziesięciu latach budżet gminy, jak zmieniała się wartość pozyskanych dotacji i jak wyglądało zadłużenie. Jakiego rodzaju jest ten dług? Są to obligacje komunalne. Obligacje komunalne, to najbardziej bezpieczny i najtańszy sposób pozyskiwania pieniędzy na inwestycje samorządowe
W roku 2024, jak otrzymamy pieniądze za inwestycje wykonane w 2023 roku, oddamy do banku ponad 7 mln zł. Kolejne raty spłacimy po zakończeniu następnych zadań. Są to w całości wydatki na inwestycje. Prawie 40% naszego obecnego budżetu to wydatki majątkowe – dworzec PKP, przebudowa Domu Kultury, modernizacja wodociągów, budowa kanalizacji, termomodernizacje budynków.
Dzięki inwestycjom pieniądz jest w ruchu. Do budżetu gminy wraca podatek VAT, rosną dochody z opłat za wodę i ścieki, płacimy niższe rachunki za energię, a mieszkańcom żyje się lepiej.
Pobierz broszurę podsumowującą kadencję 2018-2024
Mapa inwestycji
Dla zachowania ciągłości informacji o inwestycjach w kolejnych latach, przygotowaliśmy nowe narzędzie wizualizujące zmiany zachodzące w Gminie Leśna. Jest to mapa inwestycji na której wprowadzamy kolejne miejsca, w których wykonaliśmy mniejsze i większe inwestycje. Przy większości znajdują się opisy co zostało zrobione oraz podajemy źródła finansowania i dotacji.
Zachęcamy do zapoznania się z jej zawartością. Korzystając z mapy online można łatwo przejrzeć np inwestycje
w swojej okolicy, albo wybrać interesujące zagadnienie i przeglądać mapę według tematów.