Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy, do właściwości którego należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Kadencja Rady Miejskiej trwa pięć lat, a jej skład liczy 15 radnych wybranych w wyborach powszechnych.
Rada obraduje na sesjach zwołanych przez Przewodniczącego Rady za pośrednictwem Biura Rady. Termin sesji, jej miejsce i porządek obrad podawany jest do wiadomości mieszkańców poprzez stronę BIP Urzędu Miejskiego w Leśnej http://bip.umlesna.nv.pl/ oraz strony www https://rada.lesna.pl/. , https://lesna-rada.alfatv.pl , Rada Miejska w Leśnej na platformie eSesja.pl
Skład Rady Miejskiej w Leśnej kadencji, złożone interpelacje, głosowania, frekwencja radnych na sesjach i komisjach także znajdują się na specjalnej stronie Rady Miejskiej w Leśnej https://rada.lesna.pl
Kompetencje i zakres działania
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Ustanowione w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym domniemanie właściwości rady “we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania gminy” należy rozumieć w ten sposób, iż rada gminy jako organ o charakterze kolegialnym i wieloosobowym może podejmować działania związane ze stanowieniem (art. 15 ust. 1) lub kontrolą (art. 18 ust. 1).
Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, w szczególności:
- uchwalanie statutu gminy,
- uchwalanie budżetu gminy i jego zmian,
- uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów pomocy społecznej,
- podejmowanie uchwał w sprawach lokalnych podatków i opłat.
Sesje Rady
W roku 2024 Rada Miejska w Leśnej obradowała na 15 sesjach – w tym 11 zwyczajnych i 4 nadzwyczajnych. Każda sesja dokumentowana była w formie protokołu, który przyjmowany był na kolejnej sesji. Protokoły dostępne są do wglądu w Biurze Rady Miejskiej w Leśnej.
Materiały z prac komisji, projekty uchwał oraz prezentacje z sesji publikowane są na oficjalnej stronie internetowej Rady Miejskiej: https://rada.lesna.pl
Uchwały i głosowania
W roku 2024 Rada Miejska w Leśnej podjęła łącznie 85 uchwał, które zostały:
- wpisane do Rejestru Uchwał,
- przekazane do Wojewody Dolnośląskiego – Wydziału Prawnego i Nadzoru oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu legalizacji.
Pełna lista uchwał wraz z dokumentacją dostępna jest w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego: http://bip.umlesna.nv.pl/m,994,uchwaly-2024-roku.html
W załączeniu Rejestr Uchwał 2024 rok podjętych 2024 roku.
Statystyki głosowań Rady Miejskiej w Leśnej w roku 2024 można znaleźć Głosowanie uchwał – zestawienie zbiorowe za 2024 rok
Z podsumowania głosowań wynika, że w 96,63% przypadków radni głosowali „za” projektami uchwał przedłożonymi przez Burmistrza Leśnej. W 2,31% przypadków radni wstrzymali się od głosu, a w 0,98% głosowali przeciw. Świadczy to o bardzo dużej jednomyślności między Radą Miejską a Burmistrzem Leśnej w zakresie kierunków rozwoju Gminy.
Komisje stałe Rady Miejskiej – kadencja 2018–2024
Rada Miejska w Leśnej ze swojego grona powołała komisje stałe, którym przypisano określone zadania oraz ustalono skład osobowy. Komisje odgrywają ważną rolę w analizie projektów uchwał, kontroli działań administracji oraz opiniowaniu strategicznych dokumentów.
Do marca 2024 roku funkcjonowały komisje stałe powołane w poprzedniej kadencji Rady Miejskiej. Odpowiadały one m.in. za opiniowanie projektów uchwał, prowadzenie kontroli oraz wspieranie prac tematycznych Rady.
Komisja Budżetu i Finansów
- Łukasz Kopka – przewodniczący
- Wioletta Sztuba – zastępca przewodniczącego
- Wioletta Kalińska – członek
- Czesław Oskierko – członek
- Walter Straszak – członek
Komisja Rewizyjna
- Leszek Borysiewicz – przewodniczący
- Piotr Duś – zastępca przewodniczącego
- Katarzyna Męcina – członek
- Krzysztof Solski – członek
- Wioletta Sztuba – członek
- Robert Czeczot – członek
- Paulina Wójcik – członek
Komisja Infrastruktury Społecznej
- Wioletta Kalińska – przewodnicząca
- Katarzyna Męcina – zastępca przewodniczącej
- Robert Czeczot – członek
- Anna Hałas – członek
- Czesław Oskierko – członek
- Piotr Suśniak – członek
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
- Beata Cichocka-Kurdziko – przewodnicząca
- Krzysztof Solski – zastępca przewodniczącej
- Piotr Duś – członek
- Leszek Borysiewicz – członek
- Piotr Suśniak – członek
Komisje stałe Rady Miejskiej w Leśnej – kadencja 2024–2029
Po wyborach samorządowych w kwietniu 2024 roku, Rada Miejska w Leśnej nowej kadencji powołała stałe komisje, których zadaniem jest wspieranie prac Rady poprzez opiniowanie projektów uchwał, analizę zagadnień tematycznych oraz sprawowanie kontroli.
Komisja Budżetu i Finansów
- Łukasz Kopka – przewodniczący
- Wioletta Kalińska – zastępca przewodniczącego
- Agnieszka Kotlińska – członek
- Małgorzata Surwiło – członek
- Witold Dziekan – członek
- Artur Fabijański – członek
Do zakresu działania komisji należy wyrażenie ostatecznej opinii do projektu budżetu gminy na podstawie opinii stałych komisji rady, opiniowanie podań należności nie podatkowych, opiniowanie rezerwy ogólnej i inne.
W 2024 roku komisja odbyła 10 posiedzeń w tym 2 wspólne, na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy tj.:
- Analizowała sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Leśna za 2023 rok.
- Zapoznała się z informacją dotyczącą budżetu obywatelskiego, w szczególności analizowała regulamin budżetu obywatelskiego, wysokość środków przeznaczonych na ten cel.
- Analizowała wykorzystanie środków finansowych w ramach subwencji i dotacji celowych, wysokość subwencji oświatowej i wynikające z tego konsekwencje na Budżetu Gminy w 2024 r.
- Analizowała sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2024 roku.
- Analizowała propozycje zmiany stawek podatków lokalnych.
- Opracowała plan pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2025 r.
- Analizowała wydatki inwestycyjne zaplanowane w projekcie budżetu gminy na 2025 rok.
- Wypracowała ostateczną opinię do projektu budżetu Gminy Leśna na 2025 rok.
- Analizowała projekt uchwały budżetowej na 2025 rok.
Ponadto Komisja opiniowała 4 podania dot. m.in. rozłożenia na raty zaległości tyt. opłat z tytułu umowy najmu lokalu mieszkalnego. Komisja w każdym przypadków przychyliła się do propozycji Burmistrza.
Na każdym posiedzeniu komisja analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej, projekty omawiane były bardzo szczegółowo, a w przypadku braku pełnej informacji Komisja żądała uzupełnienia informacji przez pracowników urzędu odpowiedzialnych za przygotowanie projektów uchwał. Zdarzało się również, że nie głosowano niektórych projektów i proszono o uzupełnienie informacji przed posiedzeniem Sesji Rady Miejskiej. Jednym ze stałych punktów posiedzenia komisji były sprawy różne, na których to poruszane były tematy dotyczące gminy.
Komisja Rewizyjna
- Sylwia Stępniak-Czeszek – przewodnicząca
- Leszek Borysiewicz – zastępca przewodniczącej
- Piotr Kasuła – członek
- Aneta Tarka – członek
- Mirosław Jaworski – członek
Zasady i tryb pracy oraz kompetencje określa statut gminy Leśna. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy. Bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
W 2024 roku komisja odbyła 7 posiedzeń w tym 2 wspólne, na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy oraz analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej.
W okresie sprawozdawczym, zgodnie z planem pracy komisja przeprowadziła kontrolę oczyszczalni ścieków w Smolniku pod względem prawidłowości działania, sprawności urządzeń technologicznych (poprzednia kontrola miała miejsce w 2021 roku – ocena stanu bieżącego).
Komisja dokonała analizy i pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z realizacji budżetu za rok 2023 wraz z Wieloletnią Prognozą Finansową Gminy, występując do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Rady Miejskiej w Leśnej z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Leśnej za 2023 rok.
Ponadto na wspólnych posiedzeniach komisji analizowała i opiniowała projekty uchwał Rady Miejskiej.
Komisja Infrastruktury Społecznej
- Artur Fabijański – przewodniczący
- Aneta Tarka – zastępca przewodniczącego
- Marek Kacprzak – członek
- Magdalena Chabraszewska – członek
- Małgorzata Surwiło – członek
- Mirosław Jaworski – członek
Do zakresu działania komisji należą sprawy dotyczące zdrowia, opieki społecznej, oświaty, kultury, turystyki i sportu oraz przestrzegania prawa i porządku publicznego i ochrony p.poż., sprawy związane z planem przestrzennego zagospodarowania gminy, budownictwem, handel i usługi, gospodarka wodno-kanalizacyjna, cieplna ,energetyczna, gazyfikacja, drogi, transport, łączność, oświetlenie, utrzymanie zieleni, ochrona środowiska, współdziałanie z radami sołeckimi, rozwój infrastruktury wiejskiej, ochrona środowiska, sprawy dotyczące rolnictwa i leśnictwa.
W 2024 roku komisja odbyła 7 posiedzeń w tym 2 wspólne, na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy tj.:
- Analizowała sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Leśna za 2023 rok.
- Zapoznała się z przygotowanym Raportem Burmistrza Leśnej o stanie Gminy za 2023 rok.
- Dokonała objazdu po szkołach w celu przeglądu przygotowania szkół i przedszkoli do roku szkolnego 2024/2025.
- Zapoznała się z informacją o funkcjonowaniu regulaminu czystości w gminie.
- Zapoznała się z informacją dot. stanu technicznego, ilościowego i kosztami oświetlenia drogowego na terenie gminy oraz zamierzeniami w zakresie modernizacji i rozbudowy.
- Opracowała plan pracy Komisji Infrastruktury na 2025 rok.
- Analizowała projekt uchwały budżetowej na 2025 rok.
Ponadto na każdym posiedzeniu komisja analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej, projekty każdorazowo omawiane były szczegółowo przez pracowników urzędu odpowiedzialnych za przygotowanie. Jednym ze stałych punktów posiedzenia komisji były sprawy różne na których to poruszane były tematy dotyczące gminy.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
- Marek Kacprzak – przewodniczący
- Witold Dziekan – zastępca przewodniczącego
- Magdalena Chabraszewska – członek
- Wioletta Kalińska – członek
- Sylwia Stępniak-Czeszek – członek
- Mieczysław Myśliwiec – członek
Zasady i tryb pracy oraz kompetencje określa Statut Gminy Leśna. Rada powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji w celu rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji składanych do Rady i należących do jej właściwości na zasadach i w trybie określonym ustawami.
W 2024 roku komisja odbyła 6 posiedzeń w tym 2 wspólne, na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy tj.:
- Analizowała sprawozdanie z realizacji budżetu gminy za 2023 rok.
- Rozpatrzyła skargę na działalność Burmistrza Leśnej. Uchwała Nr XI/58/2024 Rady Miejskiej w Leśnej z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Leśnej. Komisja skargę uznała za bezzasadną.
- Rozpatrzyła skargę na działalność Burmistrza Leśnej. Uchwała Nr XI/59/2024 Rady Miejskiej w Leśnej z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Leśnej. Komisja skargę uznała za bezzasadną.
- Opracowała plan pracy Komisji Infrastruktury na 2025 rok.
- Analizowała projekt uchwały budżetowej na 2025 rok.
Ponadto na wspólnych posiedzeniach komisji analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej.
Interpelacje i zapytania radnych
Radni Rady Miejskiej w Leśnej w 2024 roku złożyli łącznie 11 interpelacji i zapytań, które każdorazowo przekazywane były do Burmistrza Gminy Leśna.
Treść interpelacji oraz udzielonych odpowiedzi jest udostępniana publicznie i dostępna na stronie internetowej: www.rada.lesna.pl/interpelacje
Od marca 2025 roku działa nowy System Rada dla Mieszkańców Rada Miejska w Leśnej na platformie eSesja.pl
Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy, do właściwości którego należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Kadencja Rady Miejskiej trwa pięć lat, a jej skład liczy 15 radnych wybranych w wyborach powszechnych.
Rada obraduje na sesjach zwołanych przez Przewodniczącego Rady za pośrednictwem Biura Rady. Termin sesji, jej miejsce i porządek obrad podawany jest do wiadomości mieszkańców poprzez stronę BIP Urzędu Miejskiego w Leśnej http://bip.umlesna.nv.pl/ oraz strony www https://rada.lesna.pl/ ,
Skład Rady Miejskiej w Leśnej kadencji, złożone interpelacje, głosowania, frekwencja radnych na sesjach i komisjach także znajdują się na specjalnej stronie Rady Miejskiej w Leśnej https://rada.lesna.pl