Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym wybieranym w wyborach powszechnych, obecnie na pięcioletnią kadencję. W Gminie Leśna w jej skład wchodzi 15 radnych.
Rada obraduje na sesjach zwołanych przez Przewodniczącego Rady za pośrednictwem Biura Rady. Termin sesji, jej miejsce i porządek obrad podawany jest do wiadomości mieszkańców poprzez stronę BIP Urzędu Miejskiego w Leśnej http://bip.umlesna.nv.pl/ oraz strony www https://rada.lesna.pl/
Skład Rady Miejskiej w Leśnej kadencji 2018-2024, złożone interpelacje, głosowania, frekwencja radnych na sesjach i komisjach także znajdują się na specjalnej stronie Rady Miejskiej w Leśnej
W 2023 roku Rada Miejska w Leśnej obradowała ogółem na 14 sesjach, w tym na 12 sesjach zwyczajnych i 2 nadzwyczajnych.
Z każdej sesji sporządzony został protokół, który został przyjęty przez Radę na kolejnej sesji. Znajdują się one w biurze Rady Miejskiej w Leśnej i są dostępne do wglądu. Materiały z prac komisji, projekty uchwał, prezentacje z sesji znajdują się na stronie https://rada.lesna.pl/
Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy. Są to m.in.: uchwalanie statutu gminy, uchwalanie budżetu gminy, uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, programów pomocy społecznej, podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach.
Rada Miejska w Leśnej w roku 2023 podjęła 82 uchwały. Wszystkie uchwały są zarejestrowane w rejestrze uchwał oraz przekazane do Wojewody Dolnośląskiego – Wydział Prawny i Nadzoru oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu legalizacji.
Uchwały zostały opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Leśnej http://bip.umlesna.nv.pl/m,971,uchwaly-2023-roku.html
W załączeniu rejestr uchwał podjętych w 2023 roku.
Statystyki głosowań Rady Miejskiej w Leśnej w roku 2023 można znaleźć tutaj.
Z podsumowania głosowań wynika, że w 96,63% Radni Rady Miejskiej w Leśnej głosowali za projektami uchwał przedłożonymi przez Burmistrza Leśnej. W 2,55% przypadków wstrzymali się od głosu i w 0,46% głosowali przeciw złożonym projektom. Świadczy to o bardzo dużej jednomyślności Rady Miejskiej w Leśnej i Burmistrza Leśnej w zakresie kierunków rozwoju Gminy.
Rada Miejska w Leśnej ze swojego grona powołała stałe komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
KOMISJE RADY MIEJSKIEJ W LEŚNEJ
Komisja Budżetu i Finansów
Komisja pracowała w składzie:
1. Przewodniczący Komisji – Łukasz Kopka
2. Z-ca Przewodniczącego – Wioletta Sztuba
3. Członek – Wioletta Kalińska
4. Członek – Czesław Oskierko
5. Członek – Walter Straszak
Do zakresu działania komisji należy wyrażenie ostatecznej opinii do projektu budżetu Gminy na podstawie opinii stałych komisji rady, opiniowanie podań należności nie podatkowych, opiniowanie rezerwy ogólnej i inne.
W 2023 roku komisja odbyła 13 posiedzeń w tym 2 wspólne na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy tj.:
1. Przygotowała sprawozdanie z działalności Komisji za 2022 rok.
2. Analizowała zaległości podatkowe wobec miasta, wpływ udzielonych ulg i umorzeń na dochody gminy (wykonanie za 2022 rok – kierunek działania na rok 2023).
3. Analizowała zestawienia kosztów i przychodów na całej działalności komunalnej wraz z analizą zaległości.
4. Zapoznała się z informacją o przebiegu wypłaty świadczeń w ramach Funduszu Pomocy oraz dodatków węglowych i energetycznych (stan na 31.03.2023).
5. Analizowała sprawozdanie z realizacji budżetu Gminy Leśna za 2022 rok.
6. Zapoznała się z informacja nt. kosztów poniesionych dotychczas na wyposażenie Referatu Gospodarki Komunalnej od roku 2019 do maja 2023.
7. Zapoznała się z informacją nt. dotychczas poniesionych wydatków na realizację zadań inwestycyjnych oraz harmonogram planowanych zadań na
drugą połowę roku 2023, w podziale na finansowane ze środków własnych oraz środków zewnętrznych.
8. Analizowała sprawozdanie z wykonania budżetów sołeckich w br. (stan na 30.08.2023 r.)
9. Analizowała sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2023 roku.
10. Analizowała koszty poniesione na utrzymanie budynków i obiektów użyteczności publicznej od stycznia 2020 r do sierpnia 2023 r.
11. Opracowała plan pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2024 r.
12. Analizowała wydatki inwestycyjne zaplanowane w projekcie Budżetu Gminy
na 2024 r.
13. Wypracowała ostateczną opinię do projektu budżetu Gminy Leśna na 2024 rok.
14. Analizowała projekt uchwały budżetowej na 2024 rok.
Ponadto Komisja opiniowała 26 podań dot. m.in. rozłożenia na raty zaległości z tytułu opłat, wśród których dominowały zaległości z tyt. opłat za czynsz. Komisja tylko w jednym przypadku nie wyraziła zgody na rozłożenie na raty zaległości, oraz w jednym przypadku umorzyła odsetki, pozostałe podania zaopiniowała pozytywnie.
Na każdym posiedzeniu komisja analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej, projekty omawiane były bardzo szczegółowo, a w przypadku braku pełnej informacji Komisja żądała uzupełnienia informacji przez pracowników urzędu odpowiedzialnych za przygotowanie projektów uchwał, zdarzało się również, że nie głosowano niektórych projektów i proszono o uzupełnienie informacji przed posiedzeniem Sesji Rady Miejskiej. Jednym ze stałych punktów posiedzenia komisji były sprawy różne na których to poruszane były tematy dotyczące gminy.
Komisja Rewizyjna
Komisja pracowała w składzie:
1. Przewodniczący Komisji – Leszek Borysiewicz
2. Z-ca Przewodniczącego – Piotr Duś
3. Członek – Katarzyna Męcina
4. Członek – Krzysztof Solski
5. Członek – Wioletta Sztuba
6. Członek – Robert Czeczot
7. Członek – Paulina Wójcik
Zadania Komisji Rewizyjnej ukierunkowane były na kontrolowanie w imieniu Rady Miejskiej w Leśnej działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych pod względem legalności, gospodarności, rzetelności, celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. Komisja badała w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy za 2022 rok.
W 2023 roku komisja odbyła 14 posiedzeń w tym 2 wspólne na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy oraz analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej.
W okresie sprawozdawczym, zgodnie z planem pracy komisja przystąpiła do następujących kontroli:
1. Kontrola stanu technicznego budynku OKiS w Leśnej pod kątem zapewnienia
Bezpieczeństwa użytkowników – przeglądy, zalecenia, wykonane inwestycje oraz koszty eksploatacyjne.
2. Kontrola stanu technicznego świetlic wiejskich pod kątem bezpieczeństwa
użytkowników – przeglądy, zalecenia, wykonane inwestycje. Złotniki Lubańskie, Zacisze, Stankowice, Miłoszów, Szyszkowa, Grabiszyce, Pobiedna.
3. Kontrola stanu technicznego obiektów i urządzeń będących pod opieką OKiS
(place zabaw, siłownie zewnętrzne) pod kątem bezpieczeństwa użytkowników.
4. Kontrola Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pobiednej pod kątem warunków socjalnobytowych, stanu technicznego budynków i zaplecze, dokonane inwestycje.
5. Kontrola wykonania zaleceń zapisanych w protokole po przeglądzie wodociągów na terenie gminy (wykonane zalecenia na wodociągach).
Komisja dokonała analizy i pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z realizacji budżetu za rok 2022 wraz z Wieloletnią Prognozą Finansową Gminy, występując do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Rady Miejskiej w Leśnej z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Leśnej za 2022 rok.
Ponadto na wspólnych posiedzeniach komisji analizowała i opiniowała projekty uchwał Rady Miejskiej.
Komisja Infrastruktury Społecznej
Komisja pracowała w składzie:
1. Przewodnicząca Komisji – Wioletta Kalińska
2. Z-ca Przewodniczącej – Katarzyna Męcina
3. Członek – Robert Czeczot
4. Członek – Anna Hałas
5. Członek – Czesław Oskierko
6. Członek – Piotr Suśniak
Do zakresu działania komisji należą sprawy dotyczące zdrowia, opieki społecznej, oświaty, kultury, turystyki i sportu oraz przestrzegania prawa i porządku publicznego i ochrony p. poż., sprawy związane z planem przestrzennego zagospodarowania gminy, budownictwem, handel i usługi, gospodarka wodono-kanalizacyjna, cieplna, energetyczna, gazyfikacja, drogi, transport, łączność, oświetlenie, utrzymanie zieleni, ochrona środowiska, współdziałanie z radami sołeckimi, rozwój infrastruktury wiejskiej, ochrona środowiska, sprawy dotyczące rolnictwa i leśnictwa.
W 2023 roku komisja odbyła 12 posiedzeń w tym 2 wspólne na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy tj.:
1. Przygotowała sprawozdanie z działalności Komisji za 2022 rok.
2. Zapoznała się z informacją o przebiegu funkcjonowania Klubu Seniora. Problemy ludzi starszych i osób niepełnosprawnych – formy opieki, obowiązki i możliwości Gminy w tym zakresie.
3. Zapoznała się z informacja o działalności OSP utrzymanie obiektów, wydatkowanie środków finansowych na OSP, analiza stanu posiadania oraz stanu technicznego wyposażenia w poszczególnych jednostkach z terenu Gminy Leśna.
4. Zapoznała się z informacja o infrastrukturze drogowej, wodociągowej i oświetlenia na terenie Gminy – stan, remonty, plany rozwoju.
5. Analizowała sprawozdanie z działalności MGOPS w Leśnej za 2022 rok.
6. Zapoznała się z przygotowanym Raportem Burmistrza Leśnej o stanie Gminy za 2022 rok.
7. Dokonała objazdu po szkołach w celu przeglądu przygotowania szkół i przedszkoli do roku szkolnego 2023/2024.
8. Zapoznała się z informacją o funkcjonowaniu OKiS, Miejskich Bibliotek na terenie Gminy Leśna.
9. Zapoznała się z informacją dotyczącą realizacji zadań Referatu Komunalnego w I półroczu 2023 roku, ze szczególnym uwzględnieniem, stawek czynszu, opłat za media w lokalach użytkowych. Stan zaległości czynszowych oraz ich
egzekucja. Stopień realizacji remontów i inwestycji w mieszkaniowym zasobie Gminy Leśna. Współpraca z wspólnotami mieszkaniowymi.
10. Opracowała plan pracy Komisji Infrastruktury na 2024 rok.
11. Analizowała projekt uchwały budżetowej na 2024 rok.
Ponadto na każdym posiedzeniu komisja analizowała i opiniowała projekty uchwał przygotowane przez Burmistrza Leśnej, projekty każdorazowo omawiane były szczegółowo przez pracowników urzędu odpowiedzialnych za przygotowanie. Jednym ze stałych punktów posiedzenia komisji były sprawy różne na których to poruszane były tematy dotyczące gminy.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
Komisja pracowała w składzie:
1. Przewodnicząca Komisji – Beata Cichocka-Kurdziko
2. Z-ca Przewodniczącego – Krzysztof Solski
3. Członek – Piotr Duś
4. Członek – Leszek Borysiewicz
5. Członek – Piotr Suśniak
Zasady i tryb pracy oraz kompetencje komisji określa Statut Gminy Leśna. Rada powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji w celu rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji składanych do Rady i należących do jej właściwości na zasadach i w trybie określonym ustawami.
W 2023 roku komisja odbyła 5 posiedzeń w tym 1 wspólne na których rozpatrywała zagadnienia wynikające z planu pracy tj.:
1. Sporządziła roczne sprawozdanie z działalności Komisji.
2. Rozpatrzyła skargę na działalność Burmistrza Leśnej.
Uchwała Nr LX/384/2023 Rady Miejskiej w Leśnej z dnia 31 stycznia 2023 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Leśnej. Komisja skargę uznała za bezzasadną.
3. Zajęła się rozpatrzeniem skargi na działalność Burmistrza Leśnej.
W wyniku przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego Komisja ustaliła, iż przedmiotową skargę należy przekazać wg właściwości Radzie miasta Lubań.
4. Rozpatrzyła skargę na działalność Burmistrza Leśnej.
Uchwała Nr LXXI/448/2023 Rady Miejskiej w Leśnej z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Leśnej. Komisja skargę uznała za bezzasadną.
5. Zajęła się rozpatrzeniem skargi na p.o. Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pobiednej. Skarga wymagała koniczności przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Skarga nie została zakończona w 2023 roku.
Radni Rady Miejskiej w Leśnej w 2023 roku złożyli łącznie 8 interpelacji i zapytań, które każdorazowo przekazywane były do Burmistrza.
Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości w www.rada.lesna.pl/interpelacje