e-urząd w czasach pandemii

Pandemia COVID-19 zapoczątkowała w Polsce cyfrową rewolucję. Na niespotykaną dotąd skalę do cyfrowego świata dołączają zarówno firmy, jak i urzędy. Jak na tym polu przedstawia się Urząd Miejski w Leśnej? Co udało się zrobić w 2020 roku, a co jest jeszcze do zrobienia? O tym przeczytają Państwo w raporcie specjalnym poniżej.


Jak wskazuje raport Banku Światowego, przygotowany we współpracy z PARP („COVID-19 Business Pulse Survey – Polska”), w wyniku pandemii 32% polskich firm zaczęło używać (bądź zwiększyło użycie) Internetu, mediów społecznościowych, wyspecjalizowanych aplikacji czy platform cyfrowych w celach biznesowych. Przedsiębiorstwa poprawiły w ten sposób głównie sprzedaż (45%), marketing (38%) i zarządzanie (24%).

Statystyki GUS pokazują systematyczny rozwój cyfryzacji w sektorze przedsiębiorstw. W roku 2020 z usług chmury obliczeniowej korzystało ponad 24% firm (wzrost o blisko 7% względem roku poprzedniego). Niemal co dziesiąte polskie przedsiębiorstwo prowadziło analizy Big Data, a ponad 16% korzystało z urządzeń lub systemów internetu rzeczy.

Przyspieszenie procesu cyfryzacji w 2020 roku nastąpiło także w administracji publicznej. Z e-usług – jak pokazują dane GUS w ciągu ostatniego roku korzystało 42 proc. Polaków.

Z danych resortu cyfryzacji wynika, że jeszcze w połowie lutego 2020 r. Profil Zaufany, który umożliwia m.in. złożenie online wniosku o dowód, zgłoszenie narodzin dziecka, kupna lub sprzedaży samochodu czy zawnioskowanie o odpis aktu stanu cywilnego, miało 5 mln Polaków. Pod koniec września 2020 r. ta liczba wzrosła już do 8 mln.

W Polsce działania dotyczące rozwoju cyfryzacji koncentrują się na kilku obszarach. Poza rozwijaniem infrastruktury i e-usług są to także: tworzenie bardziej przyjaznej legislacji oraz podnoszenie cyfrowych kompetencji społeczeństwa.

W Urzędzie Miejskim w Leśnej działania podejmowano w obszarze:

Urząd w 2020 roku przeskoczył “400” lat informatycznych: od wprowadzenia w Urzędzie wymogów ustaw teleinformatycznych, przez wymianę sprzętów, po zmniejszenie kosztów i wprowadzenia ułatwień w załatwianiu spraw. Działania z zakresu dostosowania leśniańskiego magistratu do wymogów XXI wieku są kontynuowane w roku 2021.

Przed nami jest jeszcze długa droga, ale idziemy do przodu, jako jedna z nielicznych gmin w Polsce, która podjęła się wprowadzenia takich zmian.